Zapraszam na mojego bloga! Na zdrowie!

Niski IG, kalorii tyle co nic i do tego łatwa w przygotowaniu!

Niskokaloryczna, łatwostrawna iwyjątkowo smaczna!

Cukinia!

Jest niskokaloryczna, łatwostrawna, wyjątkowo smaczna i wdzięczna w przygotowaniu. Można ją grillować, gotować, piec, dusić i jeść na surowo. Jest świetnym komponentem warzywnego ratatouille, leczo, bigosu, marynat, zup, sałatek, surówek i nie tylko. Wprawni kucharze przygotują z niej keczup, pizzę i orzeźwiający napój, a cukiernicy słodkie ciasto!

Dlaczego warto znaleźć sposób na to, by w naszej kuchni cukinia pojawiała się możliwie często?

Argument pierwszy, który przekona każdego! Cukinia w 100 gramach ma jedynie 17 kilokalorii i ma niski indeks glikemiczny. Znaczy to, że możemy się z beztroską oddać kulinarnej uczcie i nie liczyć kalorii. Argument drugi, równie mocny i nie mniej ważny. Cukinia mimo niskiej kaloryczności, ma wysoką wartość dietetyczną. Zawiera sporo witamin i minerałów. I na koniec argument trzeci, czwarty i piąty ;). Jest łatwa w uprawie (nie wymaga oprysków), doskonale znosi przechowywanie (lubi chłodne, suche miejsca) i jest odporna na obecne w środowisku metale ciężkie, których nie kumuluje. Jednym słowem, produkt marzenie.

Kto z was ma w planach zrzucenie zbędnych kilogramów już wie, co powinien zrobić. Kupić jej tyle, ile zdoła wnieść do domu. Cukinię prędzej zjecie niż zdąży się zepsuć. Pamiętajcie tylko, by nie kłaść jej przy owocach i warzywach wydzielających etylen jak np. jabłko, gdyż przyśpieszy to proces dojrzewania i psucia. 

Metali ciężkich brak, kalorii nie ma co liczyć. A co warto policzyć?

  • aminokwasy chociażby, których ma 18,
  • witaminy: A, D, E, C, B1, B2, B3, B6, B12, foliany i karoten, 
  • makroelementy: fosfor, wapń, magnez, potas, sód
  • mikroelementy: jod, żelazo, miedź, cynk i mangan.

A jak cukinia wpływa na zdrowie?

  • Dzięki zawartości luteiny i zeaksantynychroni siatkówkę oka, zmniejszając ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.
  • Kwas foliowy z kolei zapobiega wadom cewy nerwowej płodu.
  • Cukinia wykazuje silne działania alkalizujące i przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
  • Dzięki zawartości błonnika reguluje perystaltykę jelit.
  • Działa leczniczo na pracę śledziony, trzustki i żołądka.
  • Łagodzi stany zapalenia i uśmierza ból.
  • Wzmacnia odporność i pomaga walczyć z infekcjami.
  • Wspomaga przepływ życiowej energii.
  • Zarówno cukinia, jak i jej nasiona (dzięki zawartości kukurbitacyny) niszczą pasożyty. Choć te drugie są znacznie bardziej skuteczne.
  • Jest świetnym lekarstwem na oparzenia. Okład ze świeżo wyciśniętego soku z kabaczka przyniesie nam upragnione ukojenie.

Powiedziałam kabaczka?

Tak. Cukinia i kabaczek to to samo warzywo, choć dwie nazwy. Różnica jest natomiast między letnim a zimowym kabaczkiem. Zimowy zawierać będzie więcej cukrów, węglowodanów i witaminy A. Z kolei bardziej wodniste będą kabaczki letnie i te wykazują właściwości oczyszczające i odświeżające. Mają również działanie moczopędne, co korzystnie wpływa na szybsze usuwanie toksyn z organizmu. By pozbyć się obrzęków i problemów związanych z oddawaniem moczu zaleca się jedzenie kabaczka letniego razem ze skórką.

Ja polecam wam i cukinię, i kabaczka ;), i ze skórką, i bez niej. W wersji na słodko i słono. I koniecznie spróbujcie kwiatu cukinii! Na zdrowie!

 

Najnowsze wpisy

Odwiedz mojego TIKTOKA!

Zachęcam Cię do zaobserwowania mojego profilu. Tam pokazuje moją bieżącą pracę i daje praktyczne wskazówki! Zapraszam!

Scroll to Top