Zapraszam na mojego bloga! Na zdrowie!

Selqu

krem z buraka

W dokumentach babilońskich burak widnieje pod nazwą „selqu”. Dzisiejszą nazwę zawdzięcza Karolowi Linneuszowi. Wszystkie współcześnie znane nam odmiany buraka pochodzą od buraka dzikiego. Rośnie on do dzisiaj w regionie Morza Kaspijskiego, w Indiach i na Bliskim Wschodzie.

W polskiej kuchni burak występuje pod kilkoma postaciami. Tarty, gotowany, pieczony, smażony, marynowany, kiszony i wyciskany. Za każdym razem jest kopalnią antyoksydantów.

Wyjątkową mocą cieszy się przygotowywany z niego zakwas. Niegdyś zabierany był w pole podczas żniw i tak schłodzony w cieniu gruszy, znakomicie orzeźwiał i dodawał rolnikom sił. Dziś na nasze szczęście i zdrowie 😉 wraca do łask.

Burak jest bardzo popularnym i powszechnie uprawianym warzywem. W sklepach i na straganach jest dostępny przez cały rok i warto byśmy z tej dostępności korzystali.

Dlaczego? Jakimi wartościami odżywczymi i właściwościami zdrowotnymi szczyci się burak?

Burak zawiera witaminy: C, B1, PP oraz makro i mikroelementy. Szczególnie bogaty jest w wapń, magnez, sód i potas. Przede wszystkim jest cennym źródłem antocyjanów, które słyną z właściwości przeciwnowotworowych. Wraz z marchwią jest warzywem często zalecanym w leczeniu nowotworów. W połączeniu ze wspomnianą marchewką reguluje gospodarkę hormonalną podczas menopauzy. Samodzielnie doskonale zadba o prawidłowy przebieg menstruacji.

Dla kobiet planujących ciążę lub kobiet w ciąży jest naturalnym źródłem kwasu foliowego, który wspiera prawidłowy rozwój płodu.

Po porodzie okłady z rozbitych liści buraka przyniosą ulgę w bólach piersi związanych z karmieniem.

Po buraka sięgać powinni także ci, których wątroba nie jest w najlepszej kondycji. Otłuszczona wątroba, przeciążona toksynami (alkohol, leki, fast food) chętnie skorzysta buraczanego wsparcia i odetchnie z ulgą.

Burak przyjdzie z pomocą również tym, którzy borykają się z zaparciami. Dodam jeszcze – bo nie wypada mi pominąć – właściwości, z których burak słynie. Wzmacnia serce, poprawia krążenie i oczyszcza krew.

Burak jest nie tylko zdrowy, ale i słodki. Duża zawartość węglowodanów powoduje szybki i co ważne, długotrwały wzrost poziomu cukru we krwi. Zamiast więc sięgać po coś słodkiego, lepiej sięgnąć po buraka. Burak przyjdzie nam z pomocą, gdy mamy chrapkę na odrobinę słodyczy, ale i pomoże ukoić skołatane nerwy. To zasługa między innymi tryptofanu, który znajdujemy również w czekoladzie.

Z czego jeszcze słynie burak?

Między innymi ze swoich właściwości odkwaszających. Sok, zakwas, jak i barszcz z buraka będą doskonałym remedium na zgagę oraz odkwaszą i oczyszczą organizm.

Zakwas jest też dobrym lekiem na kaca. Takie lekarstwo dobrze mieć w domu. Wystarczy dwa świeże, obrane buraki zalać przegotowaną wodą o temperaturze pokojowej, dodać pół łyżki soli, 3-4 ząbki czosnku, listki laurowe, nasiona ziela angielskiego do smaku i odstawić do fermentacji na tydzień lub dłużej. Proste? Proste! Zachęcam również do poeksperymentowania z korzennymi dodatkami i przyprawami: chrzanem, imbirem, koprem czy kolendrą.

Buraka polecam również w przypadkach anemii, obniżonej odporności, infekcji, podwyższonego ciśnienia oraz przy schorzeniach układu pokarmowego.

Jak wybierać buraka?

Najlepsze będą bulwy jędrne i o sprężystej skórce. Najbardziej cenione odmiany buraków to te, które po przekrojeniu mają jednolite zabarwienie i mało widoczne pierścienie.

A jak często sięgać po buraka?

Kiedy tylko nadarzy się okazja! Sposobów na jego przygotowanie nie brakuje. Jedzony w różnych postaciach przyczyni się do poprawy naszego zdrowia i nie zdąży znudzić. Kiście, gotujcie, pieczcie, ścierajcie na tarce z jabłkiem i zajadajcie buraka na zdrowie!

 

Najnowsze wpisy

Odwiedz mojego TIKTOKA!

Zachęcam Cię do zaobserwowania mojego profilu. Tam pokazuje moją bieżącą pracę i daje praktyczne wskazówki! Zapraszam!

Scroll to Top