Zapraszam na mojego bloga! Na zdrowie!

Składnik nie jednej ludowej receptury!

Cebula

Cebula jest jednym z pierwszych warzyw wymienianych jako tradycyjne lekarstwo ludowe nie tylko na przeziębienia.

  • syrop z pokrojonej w krążki cebuli, zasypanej cukrem i odstawionej na kilka dni był i jest świetnym remedium na kaszel.
  • okłady z cebuli do dnia dzisiejszego stosowane są w przypadkach zapalenia oskrzeli i innych dolegliwości płucnych.
  • kompresy z cebuli stosuje się również, by zmniejszyć opuchliznę i uczucie swędzenia po ukąszeniu owadów.

Przekrojona i zostawiona na noc przy łóżku odetka nos i… zostawi nieprzyjemny zapach.

Za charakterystyczny „aromat” cebuli odpowiedzialna jest siarka, która czyni cebulę pokarmem prawdopodobnie najbogatszym w ten rozgrzewający pierwiastek. Dzięki niemu w naszym ciele wytwarzane jest ciepło, które wnika w płuca i wspomaga leczenie. Solidne wypocenie przy chorobie i zostanie na kilka dni w łóżku szybciej przywróci nas do zdrowia niż nie jeden medykament.

Siarka jest przede wszystkim istotnym budulcem układu kostno-stawowego.

  • regeneruje chrząstkę stawową i jest składnikiem mazi stawowej. Stąd tak często polecane przy zwyrodnieniach i bólach reumatycznych siarczkowe kąpiele!
  • pierwiastek ten odpowiada również za kondycję skóry, włosów i paznokci.

Cebula przy krojeniu drażni nam nozdrza, wyciska łzy, ale i pobudza naszą życiową energię!

  • porusza krew,
  • działa pozytywnie na układ krwionośny,
  • reguluje poziom cukru we krwi,
  • obniża ciśnienie,
  • wskaźniki cholesterolu i trójglicerydów,
  • zmniejsza zakrzepy,
  • oczyszcza organizm,
  • pomaga w pozbyciu się metali ciężkich oraz pasożytów.

Jest nieocenionym wsparciem w procesie metabolizmu białek i aminokwasów. To ważna informacja dla tych, których dieta bogata jest w białko. Cebula włączona do ich jadłospisu wyhamuje rozwój wirusów, drożdży i innych organizmów chorobotwórczych, których kolonie często namnażają się przy źle zbilansowanej diecie.

Właściwości leczniczych cebula, podobnie jak inne warzywa cebulowate (czosnek czy por) nie traci podczas obróbki termicznej. Ugotowana, upieczona, podsmażona czy zalana miodem lub posypana cukrem, jak w przypadku syropów, wesprze w leczeniu przeziębień, stanów zapalnych i pozwoli utrzymać organizm w równowadze.

Cebula i bez tych dodatków jest słodkim warzywem. Swoje kilokalorie (42 kcal na 100 g) zawdzięcza przede wszystkim węglowodanom. Nie będę przestrzegać przed nadmiernym jej spożyciem. Oponki na cebulowej diecie się nie dorobicie 😉 .

Po cebulę warto sięgać choćby ze względu na zawarte w niej witaminy: C, A, E, K, witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6, B9.

Poza wspomnianą siarką można w niej znaleźć pewne ilości składników mineralnych takich jak: potas, wapń, fosfor, żelazo, magnez, mangan oraz sód.

Cebulę można i da się polubić, i to nie tylko w syropie z etykietą „Na zdrowie”!

Najnowsze wpisy

Odwiedz mojego TIKTOKA!

Zachęcam Cię do zaobserwowania mojego profilu. Tam pokazuje moją bieżącą pracę i daje praktyczne wskazówki! Zapraszam!

Scroll to Top